tag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post3029027945500624960..comments2022-03-25T10:22:06.811+08:00Comments on .: SOALAN MINGGU KE 7Muzik Tradisional Malaysiahttp://www.blogger.com/profile/04861186185333264249noreply@blogger.comBlogger66125tag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-1804234432425441252010-09-23T23:29:09.411+08:002010-09-23T23:29:09.411+08:00@smp2252aisyaJawapan perlu ringkas dan cukup untuk...@<a href="#c3729166929491726198" rel="nofollow">smp2252aisya</a>Jawapan perlu ringkas dan cukup untuk memenuhi kehendak jawapanMuzik Tradisional Malaysiahttps://www.blogger.com/profile/04861186185333264249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-31723267182694106392010-09-23T23:21:55.253+08:002010-09-23T23:21:55.253+08:00@niq89
Kalau boleh jawapan anda perlu ringkas dan ...@<a href="#c419309225017302675" rel="nofollow">niq89</a><br />Kalau boleh jawapan anda perlu ringkas dan memenuhi kehendak jawapanMuzik Tradisional Malaysiahttps://www.blogger.com/profile/04861186185333264249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-79527771325532706122010-09-23T22:44:20.502+08:002010-09-23T22:44:20.502+08:00Masih ada pelajar yang belum membuat komen..Masih ada pelajar yang belum membuat komen..Muzik Tradisional Malaysiahttps://www.blogger.com/profile/04861186185333264249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-49083293528669687462010-09-22T15:25:11.962+08:002010-09-22T15:25:11.962+08:00alat muzik makyong terdiri daripada 3 jenis keluar...alat muzik makyong terdiri daripada 3 jenis keluarga iaitu : idiofon, membranofon dan erofon alat-alat musik daripada tersebut ialah :<br /><br />1. Idiofon : tetawak<br />Tetawak merupakan sejenis gong yang biasanya dimainkan secara berpasangan, iaitu tetawak ibu dan tetawak anak dengan menggunakan pemalu. Ia biasanya digandung berpasangan pada batang kayu yang dikenali sebagai kayu mengabang dan dimainkan oleh pemain yang sama.<br /><br />Ia biasanya digunakan sebagai mengiringi permainan teater tradisional seperti Mak Yong, Wayang kulit Kelantan, Menora dan Main Puteri.<br /><br />2. Membronofon : gendang<br />Gendang adalah alat bunyian yang diperbuat daripada kulit binatang seperti kerbau, kambing atau lembu. Ia merupakan salah sebuah alat muzik dalam keluarga genderang.<br /><br />Setiap bangsa seperti Cina, Melayu dan India mempunyai gendang dengan nama yang tersendiri. Gendang boleh didapati dalam pelbagai saiz dan kegunaan. Ada gendang yang digunakan untuk persilatan bagi orang Melayu. Ada gendang digunakan bagi tari menari dan ada juga yang digunakan untuk menyambut perayaan atau pertabalan Diraja.<br /><br />3. Erofon : seruling<br />Seruling merupakan sejenis alat muzik yang ditiup. Ia diperbuat daripada buluh satu ketika dahulu. Namun kini seruling moden ada yang diperbuat daripada logam aluminium dan plastik. Cara memainkannya adalah dengan meniup. Akan tetapi cara meniup seruling hendaklah betul bagi mengeluarkan bunyi yang baik.syitahbuanghttps://www.blogger.com/profile/09108812436109103922noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-79362758706667262232010-09-22T00:10:44.204+08:002010-09-22T00:10:44.204+08:00a) Idiofon
i- Tetawak atau gong
Dalam permainan M...a) Idiofon<br /><br />i- Tetawak atau gong<br />Dalam permainan Mak Yong tetawak atau gong terdiri daripada dua iaitu gong ibu (besar) dan gong anak (kecil). Peralatan ini diperbuat daripada tembaga. Kedua-dua gong tersebut akan digantung dan dipisahkan oleh dua batang kayu yang dinamakan mengembang. Gong ini haruslah dipalu untuk menghasilkan bunyi dengan menggunakan pemukul yang diperbuat daripada kayu yang hujungnya dibalut dengan kain atau kepingan getah. Apabila dipalu, bunyi yang dihasilkan oleh gong ibu lebih rendah daripada bunyian yang dihasilkan gong anak.<br /><br />ii- Canang<br />Tedapat sepasang canang iaitu ibu dan anak yang diperbuat daripada tembaga. Canang ini dibezakan besar atau tidak bergantung dari segi bunyian yang dihasilkan. Sekiranya bunyi itu kuat ia dinamakan canang ibu dan sekiranya bunyinya rendah dikenali canang anak.<br /><br />iii- Kesi<br />Kesi mengandungi dua bahagian utama iiatu pirinng dan kicah. Ianya diperbuat daripada besi atau tembaga. Ada juga kesi terdiri daripada dua piring dan satu kicah. Pada bahagian atas kicah diikat dengan tali.<br /><br />b) Membranofon<br /><br />i- Rebab<br />Rebab merupakan alat muzik utama dalam seni tarian Mak Yong. Rebab terbahagi kepada tiga bahagian iaitu pucuk rebung, batang dan muka. Tempurung muka diperbuat daripada kayu nangka atau sena dan ditutup dengan kulit perut lembu. Pada muka atau dada di penjuru kiri terdapat satu lubang luas 1 inci yang ditutup dengan penutup yang dinamakan susu. Fungsinya untuk mengembangkan udara atau sira. Rebab dibunyi ketika mengeserkan dengan pengeser yang diperbuat daripada kayu dan tali tangsi. Rebab diletak berdiri di depan pemain yang duduk bersila di lantai. Rebab digesek dengan busur dan ketegangan tali busur dikawal dengan menggunakan jari. Jari-jari tangan sebelah lagi memetik atau menekan pada tali-tali di bahagian leher untuk mengeluarkan berbagai-bagai pic.<br /><br />ii- Gendang<br />Terdapat sepasang gendang iaitu ibu dan anak. Kedua-duanya berbeza saiz dan bunyiannya. Gendang ini diperbuat daripada kayu nangka dan bahagian mukanya ditutup dengan kulit lembu. Gendang ini menghasilkan bunyi apabila dipukul dengan menggunakan pemukul yang diperbuat daripada kayu dan rotan.<br /><br />iii- Gedombak<br />Alat muzik ini adalah sejenis alat muzik dalam keluarga gendang yang mempunyai bingkai kayi dan bertutup dengan belulang pada bukaan besar. Gedombak selalunya dimainkan secara duduk dengan gedombak diletakkan di bawah ketiak. Ia dimainkan dengan memalu secara langsung dengan tangan.<br /><br />c) Erofon<br /><br />i- Serunai<br />Serunai terdiri daripada beberapa bahagian seperti pipit, mali, batang dan copong. Tiap-tiap bahagian pada serunai ini boleh dipisahkan. Serunai diperbuat dari bahan-bahan yang berlainan. Ada juga yang diperbuat dari kayu sepenuhnya, kecuali pipit. Manakala ada bahagian tertentu diperbuat dari tembaga. Daun tor kering digunakan untuk membuat pipit . Mali pula diperbuat dari tembaga atau perak. Manakala bahagian batang serunai pula diperbuat daripada kayu nangka, kayu lada. Bahagian luar serunai di ukir bagi mencantikkan bentuknya. Bunyian dapat dihasilkan ketika pemain meniupnya.SMP2252 Azamhttps://www.blogger.com/profile/15945612499206405098noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-37291669294917261982010-09-21T23:21:54.839+08:002010-09-21T23:21:54.839+08:001.Membranofon.
Gendang ibu dan gendang anak merupa...1.Membranofon.<br />Gendang ibu dan gendang anak merupakan alat utama dalam Mak Yong. Gendang diperbuat daripada belulang lembu atau kambing yang diregangkan pada kayu keras.Gendang ibu menghasilkan pitch yang lebih rendah manakala gendang anak menghasilkan pitch yang lebih tinggi.<br /><br />2.Erofon<br />Serunai terdiri daripada bahagian seperti pipit, mali, batang dan copong. Tiap- tiap bahagian boleh dipisahkan.Serunai juga diperbuat dari kayu sepenuhnya kecuali pipit. Diperbuat daripada kayu keras seperti kayu nangka dalam bentuk kun dengan bahagian bawahnya berbentuk loceng. Mempunyai 7 lubang memetik di bahagian tengah belakang. Alat tiupan ini mempunyai 4 lapis daun mengkuang atau lontar kering.Cara Bermain<br />Pelidah empat lapis itu dimasukkan ke dalam rongga mulut. Angin ditiupkan melalui pipit dan pic-pic dikeluarkan dengan membuka atau menutup lubang memetik. Kaedah pernafasan yang berpanjangan adalah perlu supaya lagu dapat dimainkan sehingga selesai.<br /><br />3.Idiofon <br />Canang merupakan alat muzik dalam kategori idiofon.Canang merupakan sejenis alat muzik dalam keluarga gong yang berukuran kecil.Terdapat sepasang canang, salah satunya kecil sedikit daripada yang satu lagi. Setiap canang itu ada 4 lubang kecil pada lilitannya. Pada lubang ini dimasukkan tali dan ditegangkan di dalam sebuah kotak kayu. Pada dinding kotak kayu itu terdapat lubang-lubang di mana gemanya dapat keluar menerusinya. Sepasang pengetuk sepanjang 7 inci digunakan untuk memukul canang itu. Kayu pengetuk itu berbalut kain pada hujungnya. Paluan ini dikenakan pada bahagian yang membonjol. Salah satu daripadanya, bunyinya lebih tinggi daripada yang satu lagi. Panjang garisan pusat untuk canang tersebut ialah 6 inci dan satu lagi 7 inci. Pukulannya konstan dan berselangan. Tingginya lebih kurang 2 inci. Besar kotak kayu itu ialah 10 inci lebar dan 22 inci panjang dan tingginya 7 inci. Pukulannya konstan dan berselang. Manakala dalam ensemble bagi mengiringi tarian istana seperti Asyik mengikut amalan semasa canang digunakan sebanyak empat biji dilaraskan mengikut sistem diatonik yang mempunyai pic suara yang tepat (definite pitch).smp2252aisyahttps://www.blogger.com/profile/06953262977553757164noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-51813691725385018072010-09-21T16:51:58.720+08:002010-09-21T16:51:58.720+08:00Alat muzik dalam teater Mak Yong :
1. Rebab (Memb...Alat muzik dalam teater Mak Yong :<br /><br />1. Rebab (Membranofon)<br />2. Gong Ibu dan Anak (Idiofon)<br />3. Gendang Ibu dan Anak (Membranofon)<br />4. Serunai(aerofon)<br />5. Gedombak Ibu dan Anak<br />6. Canang<br />7. Kesi<br /><br /><br />Rebab<br />Rebab boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitui pucuk rebung, batang ,muka. Tempurung muka diperbuat daripada kayu nangka atau sena dan ditutup dengan kulit perut lembu. Pada masa dahulu tali rebab di buat dari benang kasar tetapi sekarang menggunakan sama ada tali gitar, tali gabus atau tali biola. Penggeser rebab diperbuat daripada kayu dan tali tangsi. Rebab merupakan alat muzik yang utama dalam permainan Mak Yong kerana rebablah yang menentukan tinggi rendahnya suara pemain Mak Yong mennyanyi.<br /><br /><br />Tetawak atau gong ibu dan anak<br />Gong ibu adalah lebih besar dari gong anak. Ia diperbuat dari tembaga. Bunyian gong itu lebih rendah dari bunyian tawak anak. Kedua-dua digantung dan dipisahkan oleh 2 batang kayu yang dinamakan mengembang. Pemukulnya diperbuat dari kayu yang hujungnya dibalut dengan kain atau kepingan getah.<br /><br /><br />Gendang ibu dan anak<br />Kedua-dua gendang anak dan ibu ini adalah berbeza dari segi saiz dan bunyiannya. Ia diperbuat dari kayu nangka. Muka besar ditutup dengan kulit lembu. Pemukulnya diperbuat dari kayu atau rotan.<br /><br /><br />Canang<br />Sepasang canang ibu dan anak diperbuat dari tembaga. Terdapat juga canang anak dan ibu yang sama besar juga yang berbeza dari segi saiz. Canang ini dibezakan besar atau tidak berdasarkan dari segi bunyian sahaja. Sekiranya bunyi itu kuat ia dinamakan canang ibu dan sekiranya bunyinya rendah ia dikenali canang anak.<br /><br /><br />Kesi<br />Kesi mempunyai 2 bahagian, piring dan kicah ianya terdiri 4 piring atau 2 kicah. Ianya diperbuat dari besi atau tembaga. Ada juga kesi terdiri dari 2 piring dan 1 kicah. <br /><br /><br />Serunai<br />Serunai terdiri daripada beberapa bahagian seperti pipit, mali, batang dan copong. Tiap-tiap bahagian pada serunai ini boleh dipisahkan. Serunai diperbuat dari bahan-bahan yang berlainan. Ada juga yang diperbuat dari kayu sepenuhnya, kecuali pipit. Bahagian luar serunai di ukir bagi mencantikkan bentuknya.<br /><br /><br />Cara memainkan alat-alat muzik ini dalam teater Mak Yong adalah dilihat kepada peranan alat muzik Rebab. <br /><br />- Rebab adalah alat muzik paling penting dalam Mak Yong. Pemain rebab dikenali sebagai Tok Minduk. Dia menjadi ketua dan pemimpin bagi kumpulan itu. Semua lagu dimulakan oleh Tok Minduk dan ia diikuti oleh paluan gendang, gong, suara penyanyi solo (pelakon utama) dan penyanyi latar yang dipanggil Jong. <br /><br />- Muzik digunakan untuk memaklumkan kepada penonton bahawa pementasan Mak Yong akan bermula. <br /><br />- Muzik juga berperanan untuk membentuk suasana persembahan dan menggambarkan emosi dalam setiap adegan. Setiap adegan digambarkan melalui lagu-lagu yang dinyanyikan oleh watak-watak utama.<br /><br />- Selain daripada itu, muzik juga digunakan untuk mengiringi tarian dan nyanyian, bagi menandakan permulaan dan penamat adegan serta menentukan waktu watak-watak masuk atau keluar pentas.SMP 2252 NURUL HANAhttps://www.blogger.com/profile/05918102028966707028noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-13246986585054805682010-09-20T23:32:26.644+08:002010-09-20T23:32:26.644+08:00Muzik merupakan unsur penting dalam permainan Mak ...Muzik merupakan unsur penting dalam permainan Mak Yong, ini kerana setiap pergerakan setiap watak dalam cerita Mak Yong adalah berdasarkan bunyian muzik.Kumpulan muzik Mak Yong yang lengkap akan mengandungi alat-alat:<br />- Rebab<br />- Gendang ibu dan anak<br />- Geduk ibu dan anak<br />- Gong ibu dan anak<br />- Serunai<br />- Gedombak ibu dan anak<br />- Canang<br />- Kesi<br /><br />Biasanya kumpulan muzik Mak yong tidak akan ada ke semua alat muzik yang di sebutkan tadi, tetapi sekurang-kukurangnya mengandungi alat-alat muzik seperti berikut:<br />- Rebab<br />- Gendang ibu dan anak<br />- Sepasang gong ibu dan anak<br />- Serunai<br /><br />Ahli muzik terpenting dalam kumpulan muzik Mak Yong ialah pemain rebab yang di kenali dengan nama Tok Minduk. Tinggi rendah suara penyanyi Mak Yong berdasarkan geseran rebab oleh tok minduk. Tok Minduk adalah ketua dan pembimbing kumpulan muzik itu. Ahli-ahli muzik ditempatkan di sudut kiri pentas dengan Tok Minduk duduk mengadap ke arah matahari jatuh. Tok Minduk akan memberi isyarat untuk memulakan lagu, menukar lagu rentak dan segalanya berkaitan aspek muzik.<br />Di dalam nyanyian suara dan rebab menyelenggarakan melodi, gendang dipukul bertingkah dan gong menandakan rentak atau bilangannya. Dalam Mak Yong serunai akan hanya dimainkan pada adegan-adegan puncak atau perang.<br /><br />Idiofon-Tetawak atau gong<br />-Gong ibu lebih besar dari gong anak-diperbuat dari tembaga. <br />-Bunyian gong ibu lebih rendah dari bunyian gong anak<br />-digantung dan dipisahkan oleh 2 batang kayu (mengembang). <br />-Pemukulnya diperbuat dari kayu yang hujungnya dibalut dengan kain atau kepingan getah.<br />-tetawak sangat penting kerana ia mengawal pusingan atau jangka masa lagu berdasarkan sistem gongan seperti 8 bit, 16 bit ataupun 32 bit. Ia akan dimainkan di akhir frasa lagu.<br /><br />-membranofon-Gendang<br />-diperbuat dari kayu nangka. Muka besar ditutup dengan kulit lembu. Pemukulnya diperbuat dari kayu atau rotan.<br />-dimainkan sebagai irama asas kepada muzik ini. Gendang ibu akan menjadi rentak asas bersama dengan gendang anak.bunyi akan lebih rancak apabla sampai ke bahagian yang mencemaskan.<br /><br />-erofon-Serunai<br />-terdiri daripada beberapa bahagian pipit, mali, batang dan copong - diperbuat dari bahan-bahan yang berlainan. Ada juga yang diperbuat dari kayu sepenuhnya, kecuali pipit. Manakala ada bahagian tertentu diperbuat dari tembaga. Daun tor kering digunakan untuk membuat pipit . Mali pula diperbuat dari tembaga atau perak. Manakala bahagian batang serunai pula diperbuat daripada kayu nangka, kayu lada. Bahagian luar serunai di ukir bagi mencantikkan bentuknya.banchahttps://www.blogger.com/profile/16982443088039344552noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-32740297300059802492010-09-19T23:21:28.500+08:002010-09-19T23:21:28.500+08:00Alat muzik dalam mak yong
Tetawak atau gong
Gong...Alat muzik dalam mak yong<br /><br />Tetawak atau gong<br /><br />Gong ibu adalah lebih besar dari gong anak. Ia diperbuat dari tembaga. Bunyian gong itu lebih rendah dari bunyian tawak anak. Kedua-dua digantung dan dipisahkan oleh 2 batang kayu yang dinamakan mengembang. Pemukul diperbuat daripada kayu yang dinamakan mengembang. Pemukulnya diperbuat dari kayu yang hujungnya dibalut dengan kain atau kepingan getah.<br /><br />Gendang<br /><br />Kedua-dua gendang anak dan ibu ini adalah berbeza dari segi saiz dan bunyiannya. Ia diperbuat dari kayu nangka. Muka besar ditutup dengan kulit lembu. Pemukulnya diperbuat dari kayu atau rotan.<br /><br />Canang<br /><br />Sepasang canang ibu dan anak diperbuat dari tembaga. Terdapat juga canang anak dan ibu yang sama besar juga yang berbeza dari segi saiz. Canang ini dibezakan besar atau tidak berdasarkan dari segi bunyian sahaja. Sekiranya bunyi itu kuat ia dinamakan canang ibu dan sekiranya bunyinya rendah ia dikenali canana anak.<br /><br />Kesi<br /><br />Kesi mempunyai 2 bahagian, piring dan kicah ianya terdiri 4 piring atau 2 kicah. Ianya diperbuat dari besi atau tembaga. Ada juga kesi terdiri dari 2 piring dan 1 kicah. Pada bahagian atas kicah diikat dengan tali.<br /><br />Serunai<br /><br />Serunai terdiri daripada beberapa bahagian seperti pipit, mali, batang dan copong. Tiap-tiap bahagian pada serunai ini boleh dipisahkan. Serunai diperbuat dari bahan-bahan yang berlainan. Ada juga yang diperbuat dari kayu sepenuhnya, kecuali pipit. Manakala ada bahagian tertentu diperbuat dari tembaga. Daun tor kering digunakan untuk membuat pipit . Mali pula diperbuat dari tembaga atau perak. Manakala bahagian batang serunai pula diperbuat daripada kayu nangka atau kayu lada. Bahagian luar serunai di ukir bagi mencantikkan bentuknya<br /><br />Rebab<br /><br />Rebab boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitui pucuk rebung, batang ,muka. Tempurung muka diperbuat daripada kayu nangka atau sena dan ditutup dengan kulit perut lembu. Pada muka atau dada di penjuru kiri terdapat 1 lubang luas 1 inci dan ditutup dengan penutup yang dinamakan susu atau tetek. Fungsinya adalah untuk mengembangkan tekanan udara atau sira. Pada masa dahulu tali rebab dio buat dari benang kasar tetapi sekarang menggunakan sama ada tali gitar, tali gabus atau tali biola. Penggeser rebab diperbuat daripada kayu dan tali tangsi. Rebab merupakan alat muzik yang utama dalam permainan Maak Yong kerana rebablah yang menentukan tinggi rendahnya suara pemain Mak Yong menyanyi.<br /><br /> <br />SMP2252 DILLAH on September 5, 2010 11:56 PM said... <br />-rebab adalah salah satu alat muzik utama dalam permianan makyung. merupakan alat muzik bertali dan menggunakan tali penggesek. badannya dibuat daripada kayu nangka dan bahagian hadapan di tutup dengan kulit dan biasanya dibuat daripada perut lembu. cara bermain dalah dengan diletakkan secara berdiri di hadapan pemain dan pemain akan menggesek talinya dngan penggesek.<br /><br />gendanng-temalangnya dibuat daripada kayu nangka. biasanya dimainkan secara berpasangan iaitu gendang anak dan gendang ibu yang menghasilkan bunyi 'pak', 'doh', 'cak', 'ting'. dipukul dengan tapak tangan untuk menghasilkan bunyi-bunyian.SMP2252 NAKISShttps://www.blogger.com/profile/11537170458066812233noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-89979141656726126692010-09-19T11:50:04.214+08:002010-09-19T11:50:04.214+08:00Gendang ibu dan anak- merupakan kategori membranof...Gendang ibu dan anak- merupakan kategori membranofon yg dmainkan dlm makyong.kedua-dua berbeza dr segi saiz dan bunyi. ia diperbuat dr kayu nagka. muka besar ditutup dgn kulit lembu, manakala muka kecil ditutup dgn kulit kambing. <br /><br />serunai- merupakan kategori erofon. terdiri daripada pipit, mali, batang dan copong. tiap2 bhgn ini boleh dipisahkan. serunai dperbuat dr bahan-bhan yg berlainan. ada jga yg dperbuat dr kayu spenuhnya, kecuali pipit. ada bahagian tertentu dperbuat dr tembaga. Daun Tor kering dgunakan utk membuat pipit. mali pula dperbuat dr tembaga atau perak. manakala bahagian batang serunai pula dperbuat drpd kayu nangka, kayu lada. bahagian luar serunai di ukir bg mencantikan bentuknya.<br /><br />tetawak atau gong - adalah ketegori idiofon. gong ibu lebih besar dr gong anak, ia dperbuat dr tembaga.bunyian gong ibu lebih rendah berbanding gong anak. kedua-dua dgantung dan dipishkan oleh 2 btg kayu yg dnamakan mengembang. pemukul pula dperbuat drpd kayu yg dnamakan mengembang dan hujungnya dbalut dengan kain atau kepingan getah.SMP2252 NADIAhttps://www.blogger.com/profile/18088063379836355350noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-83661313422961386302010-09-05T23:58:51.090+08:002010-09-05T23:58:51.090+08:00Mak Yong berasal dari kisah 2 orang adik beradik y...Mak Yong berasal dari kisah 2 orang adik beradik yang kerjanya menjaga lembu di padang. Pada masa menjaga lembunya mereka terpesona dengan tiupan angin lembut ke atas pokok-pokok kayu di sekitar padang itu. Gerak-geri dahan, liuk-lintuk ranting, lambayang ranting dan lambayang daun serta gaya daun luruh berguguran ke bumi amat mengagumkan mereka dan inilah yang mewujudkan main Mak Yong.<br />- Rebab<br />- Gendang ibu dan anak<br />- Geduk ibu dan anak<br />- Gong ibu dan anak<br />- Serunai<br />- Gedombak ibu dan anak<br />- Canang<br />- KesiRK_nisahttps://www.blogger.com/profile/08431817636821053444noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-11183185375027526182010-09-05T23:56:26.756+08:002010-09-05T23:56:26.756+08:00-rebab adalah salah satu alat muzik utama dalam pe...-rebab adalah salah satu alat muzik utama dalam permianan makyung. merupakan alat muzik bertali dan menggunakan tali penggesek. badannya dibuat daripada kayu nangka dan bahagian hadapan di tutup dengan kulit dan biasanya dibuat daripada perut lembu. cara bermain dalah dengan diletakkan secara berdiri di hadapan pemain dan pemain akan menggesek talinya dngan penggesek.<br /><br />gendanng-temalangnya dibuat daripada kayu nangka. biasanya dimainkan secara berpasangan iaitu gendang anak dan gendang ibu yang menghasilkan bunyi 'pak', 'doh', 'cak', 'ting'. dipukul dengan tapak tangan untuk menghasilkan bunyi-bunyian.<br /><br />tetawak-tetawak juga biasanya dimainkan secara berpasangan iaitu tetawak ibu dan anak yang digantung pada kayu dan dimainkan dengan cara memukul dengan menggunakan pemalu.SMP2252 DILLAHhttps://www.blogger.com/profile/04119768877664617337noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-77847764794360191992010-09-05T23:52:26.680+08:002010-09-05T23:52:26.680+08:00Taridra Mak Yong memerlukan rebab, gendang ibu dan...Taridra Mak Yong memerlukan rebab, gendang ibu dan anak, geduk ibu dan anak, gong ibu dan anak, gedombak ibu dan anak, serunai, canang dan kesi. Muzik digunakan untuk memaklumkan kepada penonton bahawa pementasan Mak Yong akan bermula. Muzik juga berperanan untuk membentuk suasana persembahan dan menggambarkan emosi dalam setiap adegan. Setiap adegan digambarkan melalui lagu-lagu yang dinyanyikan oleh watak-watak utama. Selain daripada itu, muzik juga digunakan untuk mengiringi tarian dan nyanyian, bagi menandakan permulaan dan penamat adegan serta menentukan waktu watak-watak masuk atau keluar pentas.<br /><br />Ahli muzik terpenting dalam kumpulan muzik Mak Yong ialah pemain rebab yang di kenali dengan nama Tok Minduk. Tok Minduk inilah yang akan menentukan tinggi rendah suara penyanyi Mak Yong berdasarkan geseran rebab. Tok Minduk adalah ketua dan pembimbing kumpulan muzik itu. Ahli-ahli muzik ditempatkan di sudut kiri pentas dengan Tok Minduk duduk mengadap ke arah matahari jatuh. Ia memulakan semua lagu sepanjang 8 hingga 16 rentak yang selepas itu diikuti oleh gendang, gong, suara penyanyi solo dan korus. Tok Minduk akan memberi isyarat untuk memulakan lagu, menukar lagu rentak dan segalanya berkaitan aspek muzik. Di dalam nyanyian suara dan rebab menyelenggarakan melodi, gendang dipukul bertingkah dan gong menandakan rentak atau bilangannya. Manakala serunai akan hanya dimainkan pada adegang-adegang puncak atau perang.<br /><br />Tetawak atau gong<br /><br />Gong ibu adalah lebih besar dari gong anak. Ia diperbuat dari tembaga. Bunyian gong itu lebih rendah dari bunyian tawak anak. Kedua-dua digantung dan dipisahkan oleh 2 batang kayu yang dinamakan mengembang. Pemukul diperbuat daripada kayu yang dinamakan mengembang. Pemukulnya diperbuat dari kayu yang hujungnya dibalut dengan kain atau kepingan getah.<br /><br />Gendang<br /><br />Kedua-dua gendang anak dan ibu ini adalah berbeza dari segi saiz dan bunyiannya. Ia diperbuat dari kayu nangka. Muka besar ditutup dengan kulit lembu. Pemukulnya diperbuat dari kayu atau rotan.<br /><br />Canang<br /><br />Sepasang canang ibu dan anak diperbuat dari tembaga. Terdapat juga canang anak dan ibu yang sama besar juga yang berbeza dari segi saiz. Canang ini dibezakan besar atau tidak berdasarkan dari segi bunyian sahaja. Sekiranya bunyi itu kuat ia dinamakan canang ibu dan sekiranya bunyinya rendah ia dikenali canana anak.<br /><br />Kesi<br /><br />Kesi mempunyai 2 bahagian, piring dan kicah ianya terdiri 4 piring atau 2 kicah. Ianya diperbuat dari besi atau tembaga. Ada juga kesi terdiri dari 2 piring dan 1 kicah. Pada bahagian atas kicah diikat dengan tali.<br /><br />Serunai<br /><br />Serunai terdiri daripada beberapa bahagian seperti pipit, mali, batang dan copong. Tiap-tiap bahagian pada serunai ini boleh dipisahkan. Serunai diperbuat dari bahan-bahan yang berlainan. Ada juga yang diperbuat dari kayu sepenuhnya, kecuali pipit. Manakala ada bahagian tertentu diperbuat dari tembaga. Daun tor kering digunakan untuk membuat pipit . Mali pula diperbuat dari tembaga atau perak. Manakala bahagian batang serunai pula diperbuat daripada kayu nangka atau kayu lada. Bahagian luar serunai di ukir bagi mencantikkan bentuknya<br /><br />Rebab<br /><br />Rebab boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitui pucuk rebung, batang ,muka. Tempurung muka diperbuat daripada kayu nangka atau sena dan ditutup dengan kulit perut lembu. Pada muka atau dada di penjuru kiri terdapat 1 lubang luas 1 inci dan ditutup dengan penutup yang dinamakan susu atau tetek. Fungsinya adalah untuk mengembangkan tekanan udara atau sira. Pada masa dahulu tali rebab dio buat dari benang kasar tetapi sekarang menggunakan sama ada tali gitar, tali gabus atau tali biola. Penggeser rebab diperbuat daripada kayu dan tali tangsi. Rebab merupakan alat muzik yang utama dalam permainan Maak Yong kerana rebablah yang menentukan tinggi rendahnya suara pemain Mak Yong menyanyi.SMP2252 EDDIEhttps://www.blogger.com/profile/07583720771666010659noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-35899530781800303292010-09-05T23:50:15.245+08:002010-09-05T23:50:15.245+08:001. Rebab
Merupakan alat muzik terpenting yang berb...1. Rebab<br />Merupakan alat muzik terpenting yang berbentuk hati dan bertali tiga. Ia dimainkan dengan cara menggesek seperti bermain biola. Terdiri dari tiga bahagian iaitu batang, muka dan pucuk rebung. Tempurung muka dibuat daripada kayu nangka dan kemudiannya ditutup oleh kulit perut lembu. <br /><br />Pada bahagian dada atau muka bucu kiri terdapat satu lubang sebesar seinci dan ditutup<br />dengan penutup yang dinamakan 'susu'. Ia berfungsi bagi mengimbang tekanan udara dari luar dan dalam. Balang diperbuat dari kayu<br />nangka. Zaman dahulu tali rebab dibuat dari benang besar dan benang kasar. Penggesek rebab diperbuat dari tali tangsi dan kayu. <br /><br />Pemain rebab dikenali dengan nama Tok Minduk adalah ahli muzik yang terpenting dalam muzik makyung. Beliau merupakan ketua kumpulan makyung. Beliau memulakan semua lagu sepanjang 8 hingga 16 "measure" yang selepas itu diikuti oleh gendang, gong, suara penyanyi solo dan korus. Beliau memulakan isyarat memulakan bagi memulakan muzik. Beliau dan ahli muzik yang lain akan menghafal lagu-lagu. Beliau juga akan ketuai acara membuka panggung. Di sudut kiri pentas ditempatkan ahli muzik manakala manakala tok minduk akan duduk menghadap matahari jatuh.<br /><br />2. Canang<br />Canang ibu dan anak dibuat daripada tembaga. Beza antara kedua canang ini adalah melalui muzik yang dikeluarkan daripadanya. <br /><br />3. Serunai<br />Terdiri dari pipit, mali, batang dan copong. Bahagian-bahagian ini tidak boleh dipisahkan. <br /><br />4. Tetawak atau Gong<br />Tetawak ibu adalah lebih besar daripada tetawak anak dan diperbuat daripada tembaga. Bunyi <br />tetawak ibu lebih rendah daripada bunyian tetawak anak. Kedua-dua tetawak digantung dan<br />dipisahkan menggunakan dua batang kayu yang dipanggil mengembang. Pemukulnya pula dibuat<br />dari kayu dan hujungnya dibalut dengan kain mahupun kepingan getah. Dalam muzik makyung, pemukul tetawak akan memukul dengan menggunakan pemukul tetawak dan diselang seli semasa drama sedang dimainkan.<br /><br />5. Gendang Ibu dan Gendang Anak<br />Kedua-dua gendang ini berbeza dari segi bunyi dan saiz. Muka besar ditutup dengan belulang lembu manakala muka kecil ditutup dengan kulit kambing.<br /><br />6. Kesi<br />Terdiri dari dua bahagian iaitu piring dan kicah dan diperbuat daripada besi.SMP 2252 MUNIRAHhttps://www.blogger.com/profile/00132669298541328345noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-91399402775620632452010-09-05T23:03:50.073+08:002010-09-05T23:03:50.073+08:00Alat muzik dalam Teater Mak Yong terdiri daripada ...Alat muzik dalam Teater Mak Yong terdiri daripada tiga alat muzik utama iaitu gendang, tetawak dan rebab.<br /><br />1. Gendang<br /> Terdapat 2 jenis gendang iaitu gendang ibu dan anak. Bentuknya seperti tempayan iaitu ‘barrelshape’ dan tebukan dalaman dilakukan selari dengan bentuk luaran. Ini bagi menjamin mutu suara yang terbaik dan ideal.Dalam proses penalaan bunyi, ‘kemban rotan’ juga dipakai pada badan gendang tersebut. Ini bagi menjamin ketegangannya supaya tidak cepat mengendur. Dalam keadaan yang sama kemban rotan juga berfungsi sebagai bahan penghias.Gendang Anak mempunyai ukuran yang lebih kecil sedikit daripada Gendang Ibu dan tebukan dalaman sering dianalogikan sebagai buluh seruas supaya dapat menghasilkan ‘pitch’ yang tinggi.<br /><br />2. Tetawak<br /> Tetawak merupakan satu istilah tempatan ataupun bagi alat gong yang digunakan secara meluas oleh masyarakat di negeri Kelantan khususnya dan juga dinegeri-negeri lain di Malaysia. Ia biasanya digandung berpasangan pada batang kayu yang dikenali sebagai kayu mengabang dan dimainkan oleh pemain yang sama.gong ini dibuat daripada besi sebagai alternatif yang dibuat oleh pakar-pakar.Mereka menggunakan teknik ‘pateri’ ataupun dibentuk dari objek seperti ‘leger’ iaitu tong-tong minyak yang sedia ada kemudian dipaterikan.<br /><br />3. Rebab<br /> Rebab merupakan salah satu alat muzik tradisional yang dimainkan dalam permainan makyong.rebab merupakan sebaang kayu tebal tanpa fret berfungsi sebagai leher.bahagian bawahnya dipanggil kaki dan bahagian atas dipanggil kecopong dan mempunyai motif ukiran tersendiri.rebab memainkan melodi utama dalam persembahan makyong. Badanya dibuat daripada kayu yang berbentuk 3 segi.muka badanya diliputi oleh belulang perut lembu.Mempunyai bonggol kecil yang dipanggil susu yang bertujuan untuk meredam bunyi.rebab ini juga mempunyai 3 tali logam seperti tali gitar yang ditarik dari kekuda yang dipanggil paacat terus kepemulas untuk tujuan penalaan bunyi.SMP2252redzuanhttps://www.blogger.com/profile/08889832368706892902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-83574964086172811732010-09-05T22:26:54.120+08:002010-09-05T22:26:54.120+08:00Kesenian Mak Yong merupakan drama tari yang diirin...Kesenian Mak Yong merupakan drama tari yang diiringi oleh satu ensembel alat muzik tradisional yang terdiri daripada rebab(alat utama),tetwak,gendang dan serunai.Berdasarkan soalan,saya akan menhuraikan 3 jenis keluarga alat muzik yang terdapat dalam ensembel Mak Yong,iaitu idiofon,membranofon dan erofon.<br /><br />1.Idiofon<br />Idiofon yang terdapat dalam ensembel Mak Yong adalah seperti tetawak atau gong.Ia diperbuat dari perunggu berbentuk bulat,berdinding tebal dan berbusut di tengah.Ianya berpasangan,iaitu mengandungi tetawak ibu(lebih besar)dan tetawak anak(lebih kecil).Tetawak dimainkan dalam Mak Yong dengan dipalu di busutnya dengan pemalu yang beralas.Tetawak digantungkan.Ia dimainkan secara berselang-seli dalam persembahan Mak Yong di kelantan.<br /><br />2.Membranofon.<br />Gendang ibu dan gendang anak merupakan alat membranofon utama dalam persembahan Mak Yong.Ia diperbuat daripada belulang lembu atau kambing yang diregangkan pada kayu keras berbentuk "barrel shape".Gendang ibu menghasilkan pitch yang lebih rendah manakala gendang anak menghasilkan pitch yang lebih tinggi.Gendang ibu dan anak boleh menghasilkan mnemonik "pak","duh","cak"dan "ting".Gendang ibu dan anak dimainkan secara bertingkah dan berselang seli dalam persembahan Mak Yong.<br /><br />3.Erofon.<br />Serunai adalah alat muzik erofon yang diperbuat daripada kayu keras seperti kayu nangka.Ia berbentuk kon dengan bahagian bawahnya berbentuk loceng.Ia juga terdiri daripada beberapa bahagian iaitu pipit,mali,batang dan copong,yakni semuanya boleh dipisahkan.Bahagian pipit(reed) akan dimasukan ke dalam mulut pemain dan akan ditiup secara pernafasan circulation.Serunai memainkan melodi dalam sesetengah persembahan Mak Yong,yang mengiringi paluan gendang,keduk dan tetawak dan melodi utama kebiasaannya dimainkan oleh rebab.Garryhttps://www.blogger.com/profile/07363202275439370956noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-42585436417180275992010-09-05T22:10:07.724+08:002010-09-05T22:10:07.724+08:00salam 1 Malaysia. makyong merupakan sejenis tarian...salam 1 Malaysia. makyong merupakan sejenis tarian tradisional melayu. unsur gabungan makyung adalah dari unsur ritual, lakonan dan tarian yang di gabungkan antara muzik vokal, instumental, lagu dan penceritaan serta bukan dalam formal.<br /><br />persembahan makyung ini selalunya dipersembahkan di negeri terengganu, Patani, kelantan, kedah, perlis erta di kepulauan riau indonesia. alat makyung ini terdiri daripada sepasang gendang, sepasang tertawak dan sebuah rebab 3 tali.<br /><br />gendang.<br />-terdiri daripada gendang ibu dan anak.<br />-temelangnya diperbuat daripa kayu nangka ataupun kayu keras yang sesuai.<br />-gendang ini adalah di dalam bentuk tempayan " barrelshape" dan ada tebukan dalam.<br />- pada permukaan besar gendang ini dirambang dengan belulang lembu dan belakangnya dengan belulang kambing.<br />-kemban rotan dipakai pada badan gendang serta bagi penalaan bunyi.<br />-dalam konteks gendang, ia akan di mainkan secara berpasangan antara gendang anak dan gendang ibu.<br />-mnemonic bagi permukaan besar gendang ibu berbunyi "doh" dan permukaan kecil mnemonic " pak", bagi gendang anak mnemonic permukaan besar berbunyi "ting" dan mnemonic permukaan kecil berbunyi " chak"<br /><br />Rebab.<br />merupakan alat tradisional. <br />-merupakan sebatang kayu tebal tanpa fret pada leher rebab.<br />-bahgian bawah dipanggil kaki dan atas dipanggil kecopong.<br />-rebab merupakan melodi utama dalam makyung.<br />-bahagian bawah adalah berbentuk segi tiga dan bahian muka rebab diliputi oleh belulang perut lembu.<br />-bahagian bonggol di permukaan badan disebut susu.<br />-mempunyai 3tali yang ditarik dari kekuda yang dipanggil paacat terus memulas untuk tujuan penalaan bunyi "tuning".<br />-sistem talaan jedanya adalah perfect 4th dan 5th.<br />-open string bagi rebab ditentukan oleh suara penyanyi.<br />tali bagi tujuan geselan rebab digunakan tali nilon atau tangsi dan pada dahulunya digunakan sabut kelapa.<br /><br />Tertawak.<br />tertawak merupakan istilah bagi gong yang terkenal di kelantan dan diseluruh negeri.<br />-tawang merupakan ejaan fonologinya, gong kebiasaanya di gandingkan berpasangan antara ibu dan anak menggunakan pemalu ( pemukul )<br />-gong ini selalunya diperbuat daripada besi atau dari tong-tong besi yang dipaterikan.<br />-dimainkan secara selang seli bagi menghiasi irama dalam persembahan makyung.nazotaihttps://www.blogger.com/profile/08369964883210981659noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-78477413651358870142010-09-05T22:06:27.195+08:002010-09-05T22:06:27.195+08:00Idiofon: tetawak,
Membranofon: gendang anak, gend...Idiofon: tetawak, <br />Membranofon: gendang anak, gendang ibu.<br />Erofon: serunai<br />kordofon: rebab<br /><br />Namun begitu, alat utama makyong ialah, rebab, sepasang gendang dan sepasang tetawak. Manakala serunai, geduk dan canai adalah alat tambahan.<br /><br />gendang diperbuat daripada kayu nangka yang berongga dan kedua dua permukaan dipasang dengan belulang lembu atau kambing. hanya satu permukaan sahaja yang digunakan. Sebelah lagi digunakan setelah permukaan satu lagi rosak. Cara permainannya ialah dengan memlau permukaan alat muzik dengan pemalu kayu.<br /><br />rebab pula dalam kategori kordofon. Mempunyai 3 tali daripada dawai logam. Berbadan kayu berbentuk segi tiga. Muka badan adalah menggunakan kulit perut lembu. Bonggol kecil dipanggil 'susu' diperbuat daripada lilin lebah yang berfungsi untuk meredam bunyi. Cara memainkannya ialah dengan tali digesek menggubakan tali nilon/ tangsi(dulu menggunakan sabut kelapa), rebab diletak berdiri di depan pemain yang duduk bersila di lantai. Tiga tali dilaras pada jeda perfek ke 4 atau ke 5.<br /><br />Tetawak pula diperbuat daripada perunggu berbentuk bulat. Dindingnya tebal berbusut di tengah2 bahagian permukaanya. Cara bermainnya ialah dengan digantung dan dipalu busutnya dengan pemalu beralas.<br /><br />Bentuk dan struktur lagu2 makyung ditentuka dalam sistem gongan. 8 bit, 16 bit, 32 bit.Ia dikawal oleh tetawak. Irama Makyung ,menggunakan 4 timbre dan menggunakan gaya meningkah. Hampir kesemua lagu makyung bertempo agak perlahan.SMP2252 UMAIRAHhttps://www.blogger.com/profile/02951517158320989073noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-21742756780505067002010-09-05T22:02:07.004+08:002010-09-05T22:02:07.004+08:00Terdapat 3 alat muzik utama dalam drama tari mak y...Terdapat 3 alat muzik utama dalam drama tari mak yong iaitu gendang, tetawak dan rebab tiga tali<br /><br /><br />Rebab: <br />Merupakan alat muzik bertali yang digesek dan berasal daripada timur tengah. Rebab mempunyai tiga tali yang diperbuat daripada dawai logam. Rebab mempunyai saiz lebar di bahagian atas dan tirus di bahagian bawah dan dada alat muzik ini diperbuat daripada kulit lembu yang telah dikeringkan. Terdapat busut kecil yang ditampalkan di sebelah kiri dada dan dikenali sebagai susu yang berfungsi untuk menyaringkan bunyi. Sementara itu, bahagian atasnya pula dikenali sebagai pucuk rebung. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi pancang di bahagian bawah di mana alat itu diletakkan berdiri bila ia dimainkan. Kayu kekuda titian tadi diletak pada tengah dadanya dan boleh diubah kedudukannya. Busurnya dibuat dari kayu dan melengkong sedikit. Tali penggesek ialah urat daripada selapuk balutan mayang kelapa dan kini digunakan tali tangsi diperoleh daripada: (http://ms.wikipedia.org/wiki/Rebab). Rebab digunakan dalam muzik seperti mak yong, wayang kulit, gamelan dan sebagainya. <br /><br /><br />Tetawak: <br /><br />Merupakan sejenis gong yang biasanya dimainkan secara berpasangan, iaitu tetawak ibu dan tetawak anak dengan menggunakan pemalu. Ia biasanya digandung berpasangan pada batang kayu yang dikenali sebagai kayu mengabang dan dimainkan oleh pemain yang sama. Ia biasanya digunakan sebagai mengiringi permainan teater tradisional seperti Mak Yong, Wayang kulit Kelantan, Menora dan Main Puteri.<br /><br />Gendang:<br /><br />Gendang merupakan salah satu alat muzik yang diperbuat daripada kulit binatang dan perlu dipalu untuk mengeluarkan bunyinya. Gendang digunakan dalam pelbagai upacara seperti mak yong, wayang kulit, main puteri, silat, gamelan dan sebagainya. Terdapat dua jenis gendang iaitu gendang anak dan gendang ibu. Muzik gendang juga akan diiringi oleh muzik yang lain seperti serunai, gong, gamelan dan lain- lain. Gendang anak mempunyai saiz yang lebih kecil daripada gendang ibu dan bunyinya lebih tinggi.smp2252whaniehttps://www.blogger.com/profile/13213545847628563022noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-14864776989579054672010-09-05T21:31:53.997+08:002010-09-05T21:31:53.997+08:00Alat muzik Mak Yong:
• Sepasang gendang
• Sepasan...Alat muzik Mak Yong: <br />• Sepasang gendang<br />• Sepasang tetawak <br />• Sebuah rebab 3 tali<br />• Serunai<br /><br />Bentuk alat-alat muzik Mak Yong dan bahan untuk membuat alat muzik tersebut:<br />Rebab<br />Berbadan kayu berbentuk segi tiga, Muka badan menggunkan kulit perut lembu dan Bonggol kecil dipanggil SUSU diperbuat daripada lilin lebah berfungsi meredam bunyi.<br />Gendang<br />mempunyai dua muka sepertimana yang terdapat dalam ensemble paluan silat, nobat diraja, Mak Yong, Gendang Keling, Wayang Kulit, Terinai dan sebagainya. Begitu juga dengan gendang dua muka yang terdapat dalam permainan Gamelan yang juga merupakan satu eksternal dari kejadian dahulu.<br />Tetawak<br />Tetawak merupakan sejenis gong yang biasanya dimainkan secara berpasangan, iaitu tetawak ibu dan tetawak anak dengan menggunakan pemalu. Ia biasanya digandung berpasangan pada batang kayu yang dikenali sebagai kayu mengabang dan dimainkan oleh pemain yang sama.<br />Serunai<br />mempunyai bentuk seperti ‘kun’ pada pipa melodinya iaitu ‘chanter’ dan menggunakan pipit dua lapis sebagai ‘sounding device’ di India dikenali sebagai ‘Shahnay’, di China dikenali sebagai ‘Sona’, di Sri Lanka dikenali sebagai ‘Harone’ dan di Thailand dikenali sebagai ‘Phi-Nai’. Di Malaysia dikenali sebagai ‘Serunai’. Perkataan ‘Serunai’ berasal dari perkataan ‘Nay’, dalam bahasa Parsi bermaksud tiup. Di Iraq alat ini dikenali sebagai ‘Zurna’. Malah alat-alat ‘Shawms’ yang terdapat di Jepun, Korea, ataupun disemua kawasan Asia Tenggara adalah berasal dari keluarga yang sama. Iaitu dari Timur Tengah. Di Maghribi alat ini dikenali sebagai ‘Ghaita’.smp2252mohdazrulhttps://www.blogger.com/profile/02288127201228816766noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-74631227043672974802010-09-05T20:09:23.511+08:002010-09-05T20:09:23.511+08:00Makyong merupakan sejenis tarian Melayu tradisiona...Makyong merupakan sejenis tarian Melayu tradisional. Drama tari Makyong ini merupakan sebagai suatu bentuk drama tari Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual, lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Drama tari ini dipertontonkan terutamanya di Terengganu , Patani, Kelantan, Kedah, Perlis serta di Kepulauan Riau - Indonesia.<br />Mak Yong terdapat di istana raja Melayu Pattani di selatan Siam lebih kurang 400 tahun dahulu dan kemudian berkembang ke Kelantan. Di Kelantan pula permainan ini telah wujud sejak 200 tahun dahulu. Menurut orang-orang tua permainan Mak Yong ini ada sejak sebelum Long Yunus memerintah Kelantan.<br />-Tetawak atau gong<br /> Gong ibu adalah lebih besar dari gong anak. Ia diperbuat dari tembaga. Bunyian gong itu lebih rendah dari bunyian tawak anak. Kedua-dua digantung dan dipisahkan oleh 2 batang kayu yang dinamakan mengembang. Pemukul diperbuat daripada kayu yang dinamakan mengembang. Pemukulnya diperbuat dari kayu yang hujungnya dibalut dengan kain atau kepingan getah.dimainkan secara berpasangan, iaitu tetawak ibu dan tetawak anak dengan menggunakan pemalu. Ia biasanya digandung berpasangan pada batang kayu yang dikenali sebagai kayu mengabang dan dimainkan oleh pemain yang sama.gong ini dibuat daripada besi sebagai alternatif yang dibuat oleh pakar-pakar.Mereka menggunakan teknik ‘pateri’ ataupun dibentuk dari objek seperti ‘leger’ iaitu tong-tong minyak yang sedia ada kemudian dipaterikan. gong ini dimainkan secara diketuk menggunakan pengetuk oleh pemain gong. dalam makyong,gong ini dimainkan secara berselang-seli bagi menghiasi irama dalam persembahan makyong.<br />-Gendang<br /> Kedua-dua gendang anak dan ibu ini adalah berbeza dari segi saiz dan bunyiannya. Ia diperbuat dari kayu nangka. Muka besar ditutup dengan kulit lembu. Pemukulnya diperbuat dari kayu atau rotan.<br />-Serunai<br /> Serunai terdiri daripada beberapa bahagian seperti pipit, mali, batang dan copong. Tiap-tiap bahagian pada serunai ini boleh dipisahkan. Serunai diperbuat dari bahan-bahan yang berlainan. Ada juga yang diperbuat dari kayu sepenuhnya, kecuali pipit. Manakala ada bahagian tertentu diperbuat dari tembaga. Daun tor kering digunakan untuk membuat pipit . Mali pula diperbuat dari tembaga atau perak. Manakala bahagian batang serunai pula diperbuat daripada kayu nangka, kayu lada. Bahagian luar serunai di ukir bagi mencantikkan bentuknya.norasilalatin bt mustaphahttps://www.blogger.com/profile/11096820461237698933noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-71295583291473245632010-09-05T19:40:16.134+08:002010-09-05T19:40:16.134+08:00Antara alat muzik tradisional yang terdapat dalam ...Antara alat muzik tradisional yang terdapat dalam persembahan mak Yong ialah, sepasang gendang, sepasang tetawak dan sebuah sebab 3 tali. <br /><br />Gendang:<br />- Gendang dalam persembahan mak Yong terbahagi kepada dua saiz iaitu gendang ibu (besar) dan gendang anak (kecil). Ia diperbuat daripada bahan kulit yang diregangkan. Kedua-dua jenis gendang ini menentukan corak irama bagi setiap lagu Mak Yong. Gendang mengeluarkan empat jenis timber tertentu bergantung kepada teknik memukulnya. Biasanya ia disuarakan dengan menggunakan suku kata nimonik yang disebut 'cak', 'ting', 'pak', 'doh', 'den'. Timber ini digunakan untuk memainkan rentak yang bersifat 'terhasil' (resultant) mengikut teknik memainkan seperti gaya meningkat (interlocking).<br /><br />Tetawak:<br />- Tetawak diperbuat dari bahan yang mengeluarkan bunyi yang nyaring dan bergema apabila dipukul atau digetarkan dengan cara tertentu. Peranan utama tetawak dalam persembahan Mak Yong dalam persembahan ialah mengharmonikan irama sebab ia mengeluarkan bunyi asas. Terbahagi kepada dua iaitu tetawak anak (lebih kecil) untuk nada yang tinggi dan tetawak ibu (lebih besar) untuk nada yang rendah. Dalam persembahan Teater Mak Yong Kelantan, tetawak memainkan peranan untuk mengalu-alukan kedatangan penonton, mengajak penonton datang dan menghampiri pentas persembahan, menandakan persembahan akan dimulakan, dan menandakan pelakon meminta izin dari khalayak untuk muncul di pentas persembahan.<br /><br />Rebab 3 tali:<br />- Ketiga-tiga tali rebab ini berperanan dalam menentukan melodi instrumental dalam muzik Mak Yong. Rebab berukuran antara 42 hingga 54 inci, boleh dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu pucuk rebung, batang dan muka. Tempurung mukanya diperbuat daripada kayu nangka atau kayu sena dan ditutup dengan kulit perut lembu yang telah dikeringkan. Pada sebelah kiri rebab terdapat satu lubang kecil seluas satu inci yang ditutup dengan lilin yang dinamakan 'susu' berfungsi untuk mengimbangkan tekanan udara dari dalam dan luar. Batang rebab pula diperbuat daripada kayu nangka dan sira manakala talinya diperbuat daripada benang besar. Pada masa kini tali rebab adalah daripada tali gitar, gambus atau biola. Alat ini dimainkan secara berdiri seakan-akan menggesek biola. Ia digesekkan dengan menggunakan alat penggesek seperti penggesek biola dan diperbuat daripada kayu dan tali nilon atau tangsi. Bunyi rebab terhasil melalui gesekan tali tadi.Justerhttps://www.blogger.com/profile/05922661398748275115noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-59134669397832794282010-09-05T16:48:44.221+08:002010-09-05T16:48:44.221+08:00Tiga alat muzik utama di dalam keluarga alat muzik...Tiga alat muzik utama di dalam keluarga alat muzik tradisional ialah sepasang tetawak, sepasang gendang dan rebab.<br /><br />Tetawak:<br />1. Bentuk:<br /> - Mukanya satu sahaja dan di tengah mukanya dilekukkan daripada dalam serta membonjol keluar.<br />2. Bahan Pembuatan:<br /> - Tetawak adalah dari jenis yang berukuran kecil serta nipis. Ianya diperbuat daripada gangsa dan menggunakan teknik acuan dan petri.<br /><br />3. Cara memainkannya:<br /> - Gong dimainkan secara dipalu dengan kayu berbalut getah dihujungnya dan bunyinya berdengung. <br /><br />Gendang:<br />1. Bentuk<br /> - Jenis-jenis gendang yang mempunyai satu muka seperti kompang dan rebana diakui telah mendahului gendang-gendang yang mempunyai dua muka sepertimana yang terdapat dalam ensemble paluan silat, nobat diraja, Mak Yong, Gendang Keling, Wayang Kulit, Terinai dan sebagainya. Sejenis gendang dua muka yang dikenali sebagai Gendang Ibu dan Anak.<br />2. Bahan Pembuatan:<br /> -Temalangnya diperbuat daripada kayu nangka ataupun jenis kayu yang keras yang lain yang dianggap sesuai. Bentuknya seperti tempayan iaitu ‘barrelshape’ dan tebukan dalaman dilakukan selari dengan bentuk luaran. Ini bagi menjamin mutu suara yang terbaik dan ideal. Pada permukaan besar temalang tersebut telah dirambing dengan belulang lembu manakala permukaan kecilnya dengan belulang kambing.<br />Proses merambing hendaklah bermula dengan meregang ataupun memasangkan kulit-kulit berkenaan yang masih dalam keadaan lembap pada bingkai rotan yang telah dibentuk mengikut kesesuaian. Dengan ini apabila kering, ianya akan menebat di antara kulit dan bingkai tersebut. Kemudian dipasangkan serentak pada kedua-dua muka gendang tersebut dan dijalin dengan rotan, berbentuk seperti “Y” sebagai bahan penegang, menerusi gelung-gelung yang diperbuat daripada kulit berfungsi sebagai ‘simpai’ iaitu alat tala ataupun ‘immediate tuning device’ bagi gendang.<br />Dalam proses penalaan bunyi, ‘kemban rotan’ juga dipakai pada badan gendang tersebut. Ini bagi menjamin ketegangannya supaya tidak cepat mengendur. Dalam keadaan yang sama ‘kemban rotan’ juga berfungsi sebagai bahan penghias.<br /><br />3. Cara memainkannya:<br /> - Secara praktis permukaan besar Gendang ibu dapat melahirkan suara asas yang dapat disifatkan sebagai mnemonic ‘doh’ dan pada permukaan kecilnya ialah mnemonic ‘pak’; begitu juga dengan permukaan besar Gendang Anak iaitu mnemonic ‘ting’ dan pada permukaan kecil ialah mnemonic ‘chak’.<br />Dalam amalan semasa persembahan ianya dipangku diatas riba secara tertib mengikut keselesaan pemainnya dan dipalu dengan tangan pada kedua-dua belah mukanya. <br />Rebab:<br /><br />1. Bentuk:<br /> - Bentuk badannya lebar di bahagian atas dan tirus ke bawah. Dadanya ditutup dengan kulit diperbuat daripada perut lembu yang dikeringkan. Busut kecil yang dibuat dari lilin lebah ditampal pada sebelah kiri dadanya dipanggil "susu". Di sisi bahagian atas lehernya dipasang pemulas bagi melaras suaranya. Leher atau papan jari dipasang pada bahagian atas badannya. Pada bahagian atas kepalanya berukiran dan dipanggil `Pucuk Rebung'. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi pancang di bahagian bawah di mana alat itu diletakkan berdiri bila ia dimainkan. Kayu kekuda titian tadi diletak pada tengah dadanya dan boleh diubah kedudukannya. <br /><br />2. Bahan Pembuatannya:<br /> - Badan rebab lazimnya di perbuat daripada kayu nangka dan berongga di bahagian dalam. Busurnya dibuat dari kayu dan melengkong sedikit. Tali penggesek ialah urat daripada selapuk balutan mayang kelapa dan kini digunakan tali tangsi.<br /><br />3. Cara memainkannya:<br /> - Rebab diletak berdiri di depan pemain yang duduk bersila di lantai. Rebab digesek dengan busur dan ketegangan tali busur dikawal dengan menggunakan jari. Jari-jari tangan sebelah lagi memetik atau menekan pada tali-tali di bahagian leher untuk mengeluarkan berbagai-bagai pic.SMP2252 bissmi attiahhttps://www.blogger.com/profile/11955930397117093068noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-39755869540492510612010-09-05T16:35:09.664+08:002010-09-05T16:35:09.664+08:00Mak Yong merupakan satu kebudayaan seni tari tradi...Mak Yong merupakan satu kebudayaan seni tari tradisional yang masih lagi digemari oleh orang ramai dan kini mak yong dipersembahkan dalam bentuk taridra iaitu gabungan di antara tarian dan drama untuk pertunjukan di peringkat antarabangsa. pada masa dahulu permainan ini dipersembahkan sebaik sahaja selepas orang-orang kampung selesai menuai padi di bendang. Mak Yong juga merupakan taridra Melayu yang unik dan halus sifatnya. Ia merupakan kombinasi dari unsur-unsur tarian, muzik, drama dan komedi yang dipentaskan. <br /><br />Antara tiga alat muzik utama yang digunakan dalam Mak Yong ialah:<br /><br />Serunai<br /><br />Serunai tergolong dalam alat muzik jenis erofon. Serunai terdiri daripada beberapa bahagian seperti pipit, mali, batang dan copong. Tiap-tiap bahagian pada serunai ini boleh dipisahkan.Serunai diperbuat daripada kayu keras seperti kayu nangka dalam bentuk kun dengan bahagian bawahnya berbentuk loceng. Mempunyai 7 lubang memetik di bahagian tengah belakang. Alat tiupan ini mempunyai 4 lapis daun mengkuang atau lontar kering. Terdapat beberapa jenis serunai seperti serunai Kedah yang ukirannya agak kurang menonjol dan serunai Kelantan yang ukirannya lebih ketara serta diwarnai dengan warna yang terang. Cara yang digunakan untuk berrmain ialah yang mana pelidah empat lapis itu dimasukkan ke dalam rongga mulut. Angin ditiupkan melalui pipit dan pic-pic dikeluarkan dengan membuka atau menutup lubang memetik. Kaedah pernafasan yang berpanjangan adalah perlu supaya lagu dapat dimainkan sehingga selesai. Dalam Mak Yong Kelantan serunai hanya akan dimainkan pada adegan-adegan puncak atau perang.<br /><br />Gendang<br /><br />Manakala gendang pula tergolong dalam alat muzik jenis membranofon. Terdapat dua jenis gendang iaitu gendang anak dan genang ibu. Kedua-dua gendang anak dan ibu ini adalah berbeza dari segi saiz dan bunyiannya. Ia diperbuat dari kayu nangka. Muka besar ditutup dengan kulit lembu dan pemukulnya diperbuat dari kayu atau rotan. Gendang akan dipukul atau dimainkan setiap kali pergerakan penari Mak yong. <br /><br /><br />Gong<br /><br />Gong juga mempunyai dua jenis iaitu gong ibu dan gong anak. Gong ibu adalah lebih besar dari gong anak. Ia diperbuat dari tembaga. Bunyian gong itu lebih rendah dari bunyian tawak anak. Kedua-dua digantung dan dipisahkan oleh 2 batang kayu yang dinamakan mengembang. Pemukul diperbuat daripada kayu yang dinamakan mengembang dan yang hujungnya dibalut dengan kain atau kepingan getah. Selain itu, mukanya satu sahaja dan di tengah mukanya dilekukkan daripada dalam serta membonjol keluar. Gong dimainkan secara dipalu dengan kayu berbalut getah dihujungnya dan bunyinya berdengung. Biasanya gong dimainkan ketika pemulaan, pertengahan yang mana setiap kali muzik dimainkan gong akan dipukul dan berakhirnya tarian Mak Yong.smp2252https://www.blogger.com/profile/10936949702527110141noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2134918360707017954.post-29543331755169662892010-09-05T16:08:55.625+08:002010-09-05T16:08:55.625+08:00Mak Yong merupakan sejenis tarian melayu tradision...Mak Yong merupakan sejenis tarian melayu tradisional yang popular di malaysia. Mak Yong merupakan satu bentuk drama tari melayu yang menggabungkan beberapa unsur seperti unsur-unsur ritual,lakonan dan tarian yang digayakan,muzik vokal dan instrumental,lagu,cerita,dan teks percakapan yang formal dan bersahaja.<br /><br />Tiga alat muzik utama dalam Mak Yong ialah:<br />1)rebab<br />2)tetawak(sepasang gong)<br />3)serunai<br /><br />1)Rebab (membranofon)<br /> Rebab merupakan sejenis alat muzik bertali yang berasal dari Afghanistan. Rebab menggunakan penggesek dan mempunyai tiga utas tali daripada dawai logam dan rebab dianggap merupakan keluarga kecapi. Badan rebab lazimnya diperbuat daripada kayu nangka dan berongga di bahagian dalam. Bentuk badannya lebar di bahagian atas dan tirus ke bawah. Dadanya ditutup dengan kulit yang diperbuat daripada perut lembu yang dikeringkan. Busut kecil yang diperbuat daripada lilin lebah ditampal pada sebelah kiri dadanya dipanggil "susu". Di sisi bahagian atas lehernya dipasang pemulas bagi melaras suaranya. Leher atau papan jari dipasang pada bahagian atas badannya. Pada bahagian atas kepalanya berukiran dan dipanggil pucuk rebung. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi pancang di bahagian bawah di mana alt itu diletakkan berdiri bila ia dimainkan. Kayu kekuda titian tadi diletak pada tengah dadanya dan boleh diubah kedudukkannya. Busurnya diperbuat daripada kayu dan melengkong sedikit. Tali penggerak ialah urat daripada selapuk balutan mayang kelapa dan kini menggunakan tali tangsi. Cara bermain rebab ialah ianya diletak berdiri di depan pemain yang duduk bersila di lantai. Rebab digesek dengan busur dan ketegangan tali busur dikawal dengan menggunakan jari. Jari-jari tangan sebelah lagi memetik atau menekan pada tali-tali di bahagian leher untuk mengeluarkan berbagai-bagai pic.<br /><br />2) Gong (tetawak)<br /> Gong merupakan alat muzik yang tergolong dalam keluarga idiofon. Ianya juga dikenali sebagai 'tetawak". Gong diperbuat daripada perunggu berbentuk bulat. Dinidingnya tebal,berbusut di tengah-tengah bahagian permukaannya. Ia juga berpasangan (ibu dan anak). Bagi gong ibu,bunyinya rendah dan bergema manakala gong anak nada bunyinya nyaring. Alat muzik ini dapat menghasilkan bunyi seperti chak,dong dan peng. Cara bermain bagi gong atau tetawak pula ialah ianya digantung dan dipalu busutnya dengan pemalu beralas.<br /><br />3) Serunai (erofon)<br /> Serunai diperbuat daripada kayu keras seerti kayu nangka dalam bentuk kun dengan bahagian bawahnya berbentuk loceng. Serunai mempunyai 7 lubang memetik di bahagian tengah belakang dan alat tiupan ini mempunyai 4 lapis daun mengkuang atau lontar kering. Terdapat beberapa jenis serunai seperti serunai Kedah yang ukirannya agak kurang menonjol dan serunai Kelantan yang ukirannya lebih ketara serta diwarnai dengan warna yang terang. Cara untuk memainkan serunai di dalam Mak Yong ialah elidah empat lapis itu dimasukkan ke dalam rongga mulut. Angin ditiupkan melalui pipit dan pic-pic dikeluarkan dengan membuka atau menutup lubang memetik. Kaedah pernafasan yang berpanjangan adalah perlu supaya lagu dapat dimainkan sehingga selesai.smp2252 hasmazatulhttps://www.blogger.com/profile/05756238616257956354noreply@blogger.com