Blog Pembentangan Kumpulan

Lihat Semua Artikel »»

Headline

.

Wednesday, October 20, 2010

KULIAH MINGGU KE 13


GENDANG 24 MUSIM: JI QIE

GENDANG 24 MUSIM




35 comments:

SMP2252 UMAIRAH on October 20, 2010 at 8:32 PM said... [Reply to comment]

Dieorang main memang best la ek..bersemangat sangat... :)

Marlin on October 23, 2010 at 11:57 PM said... [Reply to comment]

keseragaman yang menakjubkan.. mesti mereka dah lama praktis..

smp2252mohdazrul on October 25, 2010 at 11:38 PM said... [Reply to comment]

hebatnya dorang........

SMP2252 KHADIJAH on October 25, 2010 at 11:56 PM said... [Reply to comment]

Kagum melihat ketangkasan dan kecekapan pemain Gendang 24 Muzim ini.

SMP 2252 NURUL HANA on October 26, 2010 at 5:21 PM said... [Reply to comment]

persembahan gendang 4 musim ni amat menarik. sebelum ini saya tidak pernah melihat persembahan ini. apabila masuk kuliha pada minggu ke 13 baru saya tahu terdapat muzik dan persembahan gendang 4 musim ini.

anies on October 30, 2010 at 10:05 AM said... [Reply to comment]

saya suka topik ini...it something different..sebelum ini saya hanya mendengar cerita mengenai gendang ini. tetapi sekarang saya baru dapat mengetahuinya dengan lebih lanjut lagi.

Garry on October 30, 2010 at 11:49 AM said... [Reply to comment]

Sekarang baru kita tahu,bukan senang nak memainkan gendang 24 musim ni.Selama ni kita dengar,kita abaikan sahaja perkara tersebut,tanpa kita ketahui bertapa tingginya nilai estetika kesenian sebegini.Patut kita hargai dan ketahui..Sekian..

~.:s.h.u.e:.~ on October 30, 2010 at 12:49 PM said... [Reply to comment]

Cara mereka bermain menunjukkan semangat yang berkobar-kobar...

SMP 2252 NURUL HANA on October 30, 2010 at 5:58 PM said... [Reply to comment]

sesuatu persembahan harus mempunyai minat dan semangat yang berkobar-kobar untuk menghasilkan satu persembahan yang baik. begitu juga jika dilihat terhadap persembahan gendang 4 musim ini.

SMP2252 FARAH on October 30, 2010 at 9:41 PM said... [Reply to comment]

Tidak sangka saya dapat mempelajari topik ini.. Ini kerana saya tahu ada permainan seperti ini, tp tidak tahu ini berasal sari Malaysia. Hebatkn Malaysia, dpt mencipta sesuatu yg unik. Amat unik dan menarik tajuk ini.

SMP2252 EDDIE on October 30, 2010 at 10:00 PM said... [Reply to comment]

persembahan yang cukup menarik..

SMP2252 ASHARI on October 30, 2010 at 10:49 PM said... [Reply to comment]

Satu lagi topik yang menarik.Yang pastinya adalah satu persembahan yang mengkagumkan.

SMP2252 FARAH on October 30, 2010 at 11:27 PM said... [Reply to comment]

betul 2 ashari, 1 persembahan yg mengkagumkan

bancha on October 31, 2010 at 4:43 PM said... [Reply to comment]

Hm..cukup la berbalas mesej di telefon ya Farah dan Ashari..haha..

Sememang persembahan gendang 24 musim memerlukan satu persembahan yang berkobar-kobar dan bersemangat. saya harap selepas ini ramai yang akan mengenalinya dan mula menubuhkan pasukan mereka sendiri.

SMP2252 Firdaus on October 31, 2010 at 5:28 PM said... [Reply to comment]

Kesenian persembahan ini telah diakui oleh masyarakat dalam dan luar Malaysia sebagai suatu “kebudayaan baru” yang perlu mendapat pengiktirafan warisan pada masa hadapan.

bancha on October 31, 2010 at 7:24 PM said... [Reply to comment]

Saya bersetuju Firdaus. oleh itu, kita sebagai rakyat negara asal penciptaannya perlulah meneroka dengan lebih mendalam sebelum orang lain yang mengangkatnya..

SMP2252 FARAH on October 31, 2010 at 8:10 PM said... [Reply to comment]

Amboi bancha.. Bernas kata2 kamu.. saya setuju..

Marlin on October 31, 2010 at 8:43 PM said... [Reply to comment]

Mungkin persembahan Gendang 24 musim ini boleh dijadikan sebagai salah satu item dalam projek Kemuncak Seni yang akan datang..

Juster on October 31, 2010 at 9:09 PM said... [Reply to comment]

Satu lagi muzik tradisional yang menarik untuk didalami. Walaupun mempunyai nama yang pelik tetapi maknanya terlalu tersirat dan perlu difahami. Sesuatu yang baharu bagi saya. Saya tertarik dengan pergerakan pemain yang teliti diiringi dengan pukulan gendang tersebut. Kombinasi yang menarik membentuk satu bunyi menjadikannya ia sebagai unik. Satu seni yang perlu dihargai dan dihayati oleh segenap lapisan masyarakat.

Marlin on October 31, 2010 at 9:10 PM said... [Reply to comment]

Gendang 24 musim adalah suatu alat muzik yang teramat unik bagi suku kaum cina di Malaysia. Malaysia bukan sahaja terdiri daripada berbilang suku kaum dan agama, malahan juga terdapat berbilang adat istiadat masing-masing. Alat gendang 24 musim ini dikatakan unik kerana alatan tersebut bukan sahaja dimainkan oleh suku kaum cina sahaja, malahan alat ini di mainkan oleh pelbagai bangsa dan agama. Alat ini juga boleh dijadikan sebagai alat untuk penyatu paduan seluruh rakyat yang berbilang bangsa di Malaysia.

Marlin on October 31, 2010 at 9:16 PM said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
smp2252azirul on October 31, 2010 at 9:32 PM said... [Reply to comment]

Pada pendapat saya, Gendang 24 musim ini perlulah di promosikan dengan lebih giat lagi memandangkan ramai lagi yang tidak mengetahuinya. Kita patut berbangga kerana gendang 24 musim ini telah dicipta dalam Malaysia dan juga yang penting ianya di cipta oleh warganegara Malaysia.

SMP2252 WONG SOON EN on October 31, 2010 at 9:37 PM said... [Reply to comment]

ini merupakan salah satu muzik tradisional yang paling saya sukai di Malaysia..... Marilah kita sama-sama mempelahari muzik ini....... di UPSI pun ada..... tak payah pergi jauh.....:)

bancha on October 31, 2010 at 10:12 PM said... [Reply to comment]

Thanks farah..
WSE sudah mula mengarut..

SMP2252 WONG SOON EN on October 31, 2010 at 10:15 PM said... [Reply to comment]

Eh....... bila pula saya mengarut? betullah apa yang saya cakap tu..... UPSI betul betul ada gendang 24 musim lah.. dulu ada kawan saya yang ajak saya pergi... tapi akhirnya saya tak jadi pergi sebab sibuk sangat.... aktiviti ini under persatuan bahasa cina lah...... but untuk sekarang tak tau ada lagi ke tak..... hehe......

bancha on October 31, 2010 at 10:17 PM said... [Reply to comment]

Bukan lah..awak tulis mempelahari tu..lawak..haha..
Ya ka? info yang bagus sebab saya tidak tahu di UPSI ada gendang 24 musim

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 10:23 PM said... [Reply to comment]

cadangan marlin amat menarik..syabas tuk pelajar kos seni!! jadikan ia satu kenyataan pasti mendapat sambutan ramai

SMP2252 WONG SOON EN on October 31, 2010 at 10:39 PM said... [Reply to comment]

eh..... haha.... yakan... baru saya sedar wrong spelling tu..... hehe....ooops..... sorry!!!!!

SMP2252 FarHana on October 31, 2010 at 10:52 PM said... [Reply to comment]

Di UPSI ada 'Gendang 24 Musim'? Kalau macam tu boleh tengok. Menarik juga Gendang 24 Musim ni untuk dipelajari.

bancha on October 31, 2010 at 10:53 PM said... [Reply to comment]

Hehe..marlin kenapa la pecahkan rahsia kita..

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 11:41 PM said... [Reply to comment]

seronok jika dapat melihat persembahan gendang 24 musim di UPSI. bila persembahan tersebut mau diadakan??

SMP2252 WONG SOON EN on October 31, 2010 at 11:45 PM said... [Reply to comment]

entahlah..... tapi tak tau sekarang masih ada ke tak...... kalau nak tau nanti saya tanyakan dengan persatuan bahasa cina ye..... hehe!!

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 11:50 PM said... [Reply to comment]

nanti janga lupa war-warkan ya. memang menarik jika dapat menontonnya.

abdul qayyum on November 1, 2010 at 2:40 AM said... [Reply to comment]

bancha.. kalau tiada pun gendang empat musim tu... kita wat sendiri la..hihii nak tak..

abdul qayyum on November 1, 2010 at 2:45 AM said... [Reply to comment]

wah..suma mcm suka ja mau tengok gendang 24 musim tu.. nak ikut juga la.. sy pun tidak pernah juga tengok persembahan 24 musim tu.. mesti bestkan sebab dorang main gendang sambil wat gaya..

Post a Comment

Twitter

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Pelajar Kump.A

Blog Pelajar Kump.B

Blog Pelajar Kump.C

. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template