Blog Pembentangan Kumpulan

Lihat Semua Artikel »»

Headline

.

Monday, October 25, 2010

KULIAH MINGGU KE 14

TARIAN SINGA DAN REFLEKSI MINGGU KE 14


Kuliah Minggu 14

50 comments:

SMP 2252 NURUL HANA on October 26, 2010 at 5:35 PM said... [Reply to comment]

kuliah minggu terakhir iaitu minggu 14 adalah belajar mengenai tarian singa. tarian singa sangat menarik dari aspek kemahiran pergerakan singa yang menjadi fokus utama dalam tarian singa yang berperanan sebagai ikon penting dalam menarik perhatian penonton semasa persembahan berlansung.

SMP2252 TARMIZI on October 28, 2010 at 2:33 AM said... [Reply to comment]

kuliah yang menarik dan memberikan informasi yang terkini tentang persembahan tradisional yang dikenali sebagai Tarian Singa.

smp2252mohdazrul on October 28, 2010 at 3:27 AM said... [Reply to comment]

Kuliah minggu ini amat menarik kerana dapat belajar benda yang baru iaitu dapat mendalami sedikit budaya bangsa cina iaitu tarian cina...sungguh menarik tajuk ini...

Muzik Tradisional Malaysia on October 28, 2010 at 2:52 PM said... [Reply to comment]

@SMP 2252 NURUL HANAMenarik lagi!!!

Muzik Tradisional Malaysia on October 28, 2010 at 2:53 PM said... [Reply to comment]

@SMP2252 TARMIZIMenarik lagi!!!

Muzik Tradisional Malaysia on October 28, 2010 at 2:53 PM said... [Reply to comment]

@smp2252mohdazrulMenarik lagi!!!

nurulliyana on October 28, 2010 at 8:38 PM said... [Reply to comment]

Assalamualaikum..
Kuliah Tarian Singa ini sangat menarik. Boleh dikatakan ia sangat comel untuk dipersembahkan.

Juster on October 29, 2010 at 9:45 AM said... [Reply to comment]

kuliah terakhir yang amat bermakna. satu lagi jenis muzik tradisional malaysia yang sempat dipelajari. tarian singa amat unik dengan pergerakan menarik dan langkah-langkah yang sukar untuk dilakukan. moga segala ilmu yang telah dikongsikan tidak terhenti disini. terima kasih En. Amran

. on October 29, 2010 at 11:30 AM said... [Reply to comment]

@nurulliyanaMenarik lagi

~.:s.h.u.e:.~ on October 29, 2010 at 1:58 PM said... [Reply to comment]

Kuliah yang sangat menarik kerana memberikan input baru yang saya tidak pernah tahu...=)

. on October 29, 2010 at 4:00 PM said... [Reply to comment]

@~.:s.h.u.e:.~Hem!! Menarik lagi!!

smp2252effizan on October 29, 2010 at 7:54 PM said... [Reply to comment]

Kuliah syok... dapat tarik minat dalam muzik tarian singa..

~.:s.h.u.e:.~ on October 29, 2010 at 8:22 PM said... [Reply to comment]

so, nk ckp ape lg encik..??dh mmg menarik pon...hehe..ok2..komen yg lain sikit...tukarkan warna powerpoint dengan warna lain plak..asyik same je..huhu~terima kasih.

smp2252shafry on October 29, 2010 at 9:36 PM said... [Reply to comment]

kuliah pada minggu ini sungguh menarik dan mempersona membuatkan pelajar teruja dengan persembahan ini...walaupun tarian ini terdapat di Malaysia..namun mempelajari warna-warna dan jenis-jenis patung yang digunakan adalah 1 informasi yang baik dan meningkatkan ilmu dalam pelbagai...

bancha on October 30, 2010 at 3:22 AM said... [Reply to comment]

sedey..saya ja xdapat hadir kuliah ni kan..hm...

smp2252effizan on October 30, 2010 at 12:05 PM said... [Reply to comment]

syok oo kuliah ni.. btw sedey last kuliah.. hahaha

~.:s.h.u.e:.~ on October 30, 2010 at 12:51 PM said... [Reply to comment]

Biarpun terpaksa berpisah kerana kuliah telah tamat, namun ilmu yang Encik Amran telah berikan tidak akan saya lupakan. Terima kasih~

smp2252azirul on October 30, 2010 at 1:32 PM said... [Reply to comment]

Tarian singa memang best. 2 hati menjadi 1.

SMP 2252 NURUL HANA on October 30, 2010 at 5:17 PM said... [Reply to comment]

banca- jgn sedey xpe kamu terlepas kuliah tetapi slide ada disediakan oleh en amran sebagai rujukan tuk hadapi final.semoga berjaya..namun, x dinafikan kuliah mengenai tarian singa ini memang best..

SMP 2252 NURUL HANA on October 30, 2010 at 6:04 PM said... [Reply to comment]

menarik lagi ke encik amran - okay cadangan saya supaya muzik tarian singa ini dipersembahkan di UPSI setiap kali menjelang musim perayaan tahun baru cina. kita boleh menjemput kumpulan tarian singa daripada luar seperti kumpulan tarian singa yang ada di tanjong malim. bagi memberi pendedahan kepada pelajar dan ianya dapat dijadikan sebagai satu tontonan yang dapat menghiburkan hati pelajar. jika dikenakan tiket pun saya pasti ramai pelajar akan mendapatkannya. laris seperi tiket bola KELANTAN vs N9 pada hari ini 30/10/2010.hehehehe

Muzik Tradisional Malaysia on October 30, 2010 at 6:49 PM said... [Reply to comment]

@banchaTak apa Bancha.. boleh rujuk nota

SMP 2252 NURUL HANA on October 30, 2010 at 7:43 PM said... [Reply to comment]

nota yang diupload membantu pelajar untuk megulangkaji mengenai tarian singa walaupun telah maghadiri kuliah. mungkin ada pelajar yang tidak berapa memahami apa yang di ajar di dalam kelas. maka mereka boleh menggunakan nota yang diupload sebagai bahan untuk rujukan sebagai persiapan menghadapi peperiksaan dan untuk menambahkan ilmu pengetahuan mereka.

SMP2252 FARAH on October 30, 2010 at 9:44 PM said... [Reply to comment]

Tajuk ini bagi saya, tiada masalh kerana biasa kita saksikan di tv or mana2.. Tp, lebih detail diceritakan. Cthnya dlm alt muzik yg dignkn & cara baca notasi..

SMP2252 ASHARI on October 30, 2010 at 10:45 PM said... [Reply to comment]

Menarik!Tajuk kuliah minggu ke-14 ini sangat menarik. Tajuk ini secara langsung membawa impak terhadap persepsi kita sebagai masyarakat yang berbilang kaum terhadap seni budaya kaum lain. Pembelajaran tajuk ini menjurus kepada Penambahan ilmu pengetahuan tentang budaya dan perkongsian tentang budaya masyarakat Cina khususnya.

SMP2252 Holoahshin on October 30, 2010 at 11:17 PM said... [Reply to comment]

En ... Minggu kuliah ini tetap nmenarik walaupun dah minggu terakhir .... hehehe ... tarian singa tu menarik.... but kita jarang tahu tentang tarian naga " wo Long"... yang ni kita jarang tengok...~~ x pe lah... nanti saya buat kat blog saya~~

satu lagi En.... we still got how many of the tradisional music that we havn learn it?? Just let us know ... so that we can search it by our self ..~~ hehehhe
10 s Sir

Garry on October 31, 2010 at 8:39 AM said... [Reply to comment]

Tarian singa,harus diketengahkan lagi dalam masyarakat di Malaysia.Satu kesenian yang sangat unik dan harus dihargai oleh masyarakat kita.

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 10:55 AM said... [Reply to comment]

saya bersetuju dengan pandangan garry agar tarian singa dapat diketengahkan lagi dalam masyarakat malaysia untuk mengekalkan kesenian tarian tersebut dan memberi peluang untuk kaum lain juga turut melibatkan diri. 1 Malaysia!!!!!

SMP2252ERNIE JUAN PRIMA NORDIN on October 31, 2010 at 12:45 PM said... [Reply to comment]

Bagi saya, bukan hanya tarian singa sahaja, malahan semua jenis kesenian yang ada pada masyarakat Malaysia perlu diketengahkan kerana semua masyarakat tidak mengetahui behtuk kesenian yang terdapat pada masyarakat Malaysia yang lain.

Marlin on October 31, 2010 at 2:39 PM said... [Reply to comment]

Tajuk yang terakhir ini sangat menarik perhatian saya. Satu kenyataan yang masih berlegar-legar dalam ingat saya apabila melihat tarian singa ialah nilai estetika tarian ini adalah "dua dalam satu" iaitu dua penari yang membentuk satu singa semasa persembahan. Mungkin ramai yang di luar sana melihat bahawa penari yang berperanan sebagai 'badan' singa itu adalah satu kerja yang mudah, tetapi sebenarnya penari itulah yang menentukan samada tarian tersebut 'hidup' atau sebaliknya.

Saya sangat kagum dengan keseragaman kedua-dua penari sehingga boleh meniru pergerakan singa yang sebenar. Hal ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dibuat. Selepas ini, apabila melihat tarian singa, saya akan lebih tahu menghargai nilai estetikanya.

bancha on October 31, 2010 at 4:47 PM said... [Reply to comment]

Keragaman dan koordinasi yang tepat amat diperlukan dalam tarian singa. Jika diperhatikan disiplin yang amat tinggi diperlukan untuk belajar tarian ini. Tajuk yang sangat seronok untuk dipelajari namun amat sedikit penerangan. hehe..

SMP2252 Firdaus on October 31, 2010 at 5:22 PM said... [Reply to comment]

Kuliah ini agak menarik kerana tarian singa ini merupakan tarian bagi bangsa Cina dimana terdapat keunikan dari segi pergerakan tarian, muzik dan kostum singa itu

bancha on October 31, 2010 at 7:31 PM said... [Reply to comment]

Ernie..kita begitu kaya dengan kesenian kita. Jadi wajarkah sekiranya kita mewujudkan muzik yang beraliran baru iaitu Muzik satu Malaysia yang menggabungkan semua jenis kesenian yang kita ada.

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 8:31 PM said... [Reply to comment]

pada pandangan saya mengenai pernyataan banca itu adalah wajar kita wujudkan satu muzik yang beraliran baru 1 Malaysia bagi memperkukuhkan lagi muzik yang menjadi warisan semua kaum di Malaysia.

Marlin on October 31, 2010 at 8:46 PM said... [Reply to comment]

Mungkin pada kuliah subjek ini pada masa akan datang, En.Amran boleh meminta pelajar antarabangsa kita iaitu pelajar China untuk membuat demo tarian singa. Mesti menarik kan?

SMP2252 FarHana on October 31, 2010 at 8:56 PM said... [Reply to comment]

Kuliah pada minggu 14 merupakan kuliah yang terakhir bersama Encik Amran. Kuliah pada kali ini adalah mengenai 'Tarian Singa' yang mana ia amat popular di kalangan masyarakat orang Cina. Tarian Singa ini amat menarik kerana ia boleh dikatakan 2 hati 1 jiwa untuk menjayakannys.

SMP2252 WONG SOON EN on October 31, 2010 at 9:20 PM said... [Reply to comment]

sedihnya nak tinggalkan kelas SMP 2252 ini..... wawawa..... anyway....good luck everyone in da exam.....!!!!!

Juster on October 31, 2010 at 9:45 PM said... [Reply to comment]

kita semua sudah pamerkan yang terbaik sepanjang kuliah 14 minggu ini..teruskan perjuangan dan selamat menghadapai peperiksaan terakhir untuk semua rakan seperjuangan. Selamat maju jaya!

SMP2252 UMAIRAH on October 31, 2010 at 9:51 PM said... [Reply to comment]

Assalamualaikum...
Saya pun sedih jugak...huhuhuh
tapi good luck untuk kita semua.. :)
yang paling penting dalam kuliah lepas, rupa-rupanya warna memainkan peranan dalam membezakan jantina dalam tarian singa..
Jadi lepas nie, jika menonton tarian singa saya dapat membezakan jantina singa tersebut..hehehe :)

bancha on October 31, 2010 at 10:19 PM said... [Reply to comment]

Ya umairah..sayangnya yang disebut cuma warna hijau sahaja..
Sebenarnya bukan sahaja warna namun juga dari segi tanduk dan bulu mata. Yang saya teringin tahu sekali kenapa ada sesetengah majlis mereka akan mewarnakan mata singa itu.

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 10:30 PM said... [Reply to comment]

saya bersetuju dengan pandangan juan untuk mengetengahkan lagi semua muzik yang ada di Malaysia. di samping mengekalkan keaslian yang sedia ada.

bancha on October 31, 2010 at 10:56 PM said... [Reply to comment]

Terima kasi Nurul Hana kerana memahami apa yang saya katakan. Memang itu lah maksud saya..
Marlin- Mereka tahu ka nak buat tarian singa..hahha

SMP2252 WONG SOON EN on October 31, 2010 at 11:06 PM said... [Reply to comment]

jangan tengok mata singa itu.... sangat menakutkan lah... yiiiii.....

SMP2252 KHADIJAH on October 31, 2010 at 11:21 PM said... [Reply to comment]

Kuliah M14, iaitu minggu terakhir yang menarik. Tarian Singa...!! Sebuah tarian warisan masyarakat Cina yang lazim dipersembahkan khususnya pada perayaan Tahun Baru Cina. Kagum saya melihat ketangkasan gerak tari dan keseragaman tarian kedua-dua penari mengikut iringin muzik yang sungguh bersemangat.

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 11:31 PM said... [Reply to comment]

sama-sama bancha..amat sedey untuk meninggalkan smp2252..semoga segala ilmu dapat dimanfaatkan sebaik mungkin.

Juster on October 31, 2010 at 11:45 PM said... [Reply to comment]

good luck untuk peperiksaan terakhir kepada semua rakan seperjuangan..!

noor zakiah on October 31, 2010 at 11:51 PM said... [Reply to comment]

salam dan salam sejahtera...pembelajaran muzik tradisional telah menyedarkan kita tentang muzik tradisional yang tiada tolak bandingnya. Ia hadir dengan sejarah dan nilai estetika yang tersendiri, justeru sama-samalah kita hargai dan jaga warisan muzik tradisional ini.

SMP 2252 NURUL HANA on October 31, 2010 at 11:53 PM said... [Reply to comment]

noor - sama-samalah kita menjaga seni warisan yang ditinggalkan oleh nenek moyang dan peliharalah keasliannya agar generasi akan datang dapat mengenalinya.

bancha on October 31, 2010 at 11:59 PM said... [Reply to comment]

Ya nurul hana..

SMP 2252 NURUL HANA on November 1, 2010 at 12:02 AM said... [Reply to comment]

betul banca saya berkata benar ehe

SMP2252 NAKISS on November 1, 2010 at 12:03 AM said... [Reply to comment]

best n dapat mengetahwi tentang tarian singat dan sejarah kewujudannya....

Post a Comment

Twitter

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Pelajar Kump.A

Blog Pelajar Kump.B

Blog Pelajar Kump.C

. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template